Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Eén miljard euro voor verbetering spoor Noord-Nederland

Donderdag, 23 november 2017 01:57
Eén miljard euro voor verbetering spoor Noord-Nederland
ProRail investeert de komende jaren één miljard euro in de verbetering van het spoor in Noord-Nederland. Dit moet zorgen voor snellere reistijden, betere verbindingen en comfortabele stations. Het Spoorplan Noord-Nederland omvat een twintigtal projecten die in samenwerking met noordelijke provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel worden uitgevoerd.





Treinstation Groningen is nu nog een eindstation en wordt omgebouwd naar een doorgangsstation. Het opstelterrein ligt nu tegen de stad aan en wordt verplaatst naar Haren. Dit geeft ruimte voor nieuwe gebiedsontwikkelingen in het centrum van de stad. Verder gaan tussen Groningen en Leeuwarden meer en langere treinen rijden. Daarvoor worden de sporen uitgebreid, met op enkele stukken spoorverdubbeling. Stations langs deze lijn krijgen langere perrons.

Verlegging Spoorbrug
Andere grote ingrepen zijn de verlegging van de spoorboog bij Hoogeveen en de aanpassing van de sporen bij Assen. Treinen kunnen daardoor sneller Groningen bereiken en er gaan meer treinen rijden. Sinds september rijden er al zes treinen per uur tussen Groningen en Assen.

Bij Zwolle staan ook grote werkzaamheden in de planning. Om meer en sneller treinen richting en van het Noorden tegelijk te kunnen afhandelen wordt er vanaf 2018 een ongelijkvloerse kruising aangelegd. Verder worden de sporen en het opstelterrein bij Campus Windesheim aangepast zodat er extra treinen kunnen staan.

Wachtspoor
De lijn Zwolle-Emmen maakt ook deel uit van het Spoorplan Noord-Nederland. Een nieuw wachtspoor bij Coevorden is al opgeleverd. Goederentreinen staan daardoor niet langer bij het station zelf, zodat het station en de omgeving nu kan worden aangepast en verbeterd. Verder zijn er plannen om bij Emmen-Zuid het spoor te verdubbelen, zodat er meer treinen kunnen rijden in de spits. In Leeuwarden merken reizigers vanaf december de eerste veranderingen. Daar gaan dan acht in plaats van zes treinen per uur rijden.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten