Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Delft krijgt kleine hyperloop

Donderdag, 08 juni 2017 02:34
Delft krijgt kleine hyperloop
Bouwbedrijf BAM gaat samen met de Delftse start-up Hardt een kleine hyperloop bouwen.

Een hyperloop is een vacuümbuisconstructie voor het transport van goederen en passagiers. Door het ontbreken van luchtweerstand kunnen treinen in de buis snelheden tot duizend kilometer per uur bereiken. Het idee komt van Elon Musk, topman van ruimtevaartbedrijf SpaceX en elektrische-autofabrikant Tesla. Studenten van de TU Delft wonnen eind januari een wedstrijd van SpaceX waarin hun voertuig ('pod') de beste resultaten neerzette in een tijdelijke hyperloopbuis in Los Angeles.


De Nederlandse testbuis krijgt een diameter van drie meter en een lengte van slechts dertig meter. De buis komt in Delft en zal worden gebruikt om 'kritische systemen' te testen, zegt BAM. Gekeken wordt hoe wissels, beveiligingssystemen en de constructie zelf zich onder een bijnavacuüm gedragen. De buis zal op 1 juni worden onthuld.


Milieuvriendelijk alternatief
Hyperloop is in potentie een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig
Hardt, dat is opgericht door enkele van de studenten die hebben deelgenomen aan de wedstrijd van SpaceX, hoopt binnen vier jaar een testtraject van enkele kilometers te hebben gerealiseerd. Concrete plannen zijn er nog niet. Eerder staken de NS en een Europees investeringsfonds 600 duizend euro in het bedrijf.

Hyperloop is in potentie een milieuvriendelijk alternatief voor het vliegtuig, maar er zijn nog veel hobbels te nemen voor het systeem in de praktijk bruikbaar is. Lekkages, waardoor het vacuüm verdwijnt, vormen een uitdaging. Ook het krimpen en uitzetten van de buizen onder invloed van temperatuurwisselingen is een probleem. Dat kan in sommige gevallen om tientallen meters gaan. BAM wil met de testbuis de eerste ervaringen opdoen.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten