Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Brandveiligheid tunnelbeton

Vrijdag, 22 september 2017 09:47
Brandveiligheid tunnelbeton
De gemeente Amsterdam onderzoekt de veiligheid van haar vijf wegtunnels en ook ProRail gaat zijn spoortunnels nader bekijken. Aanleiding is een Kamerbericht van minister Schulz dat ze bij een extreem grote brand mogelijk minder veilig zijn dan gedacht.






In Amsterdam richt het onderzoek zich vooral op de twee tunnels die na 2008 zijn gebouwd. Dat zijn de Michiel de Ruytertunnel achter het Centraal Station en de Spaarndammertunnel. Bijzonder is dat de Spaarndammertunnel ter hoogte van Houthavens nog niet eens is geopend, oplevering is voorzien eind dit jaar. De brandveiligheid van de Noord/Zuidlijn is niet in het geding, want in de metrotunnels is bij een incident sprake van een kleinere brandlast.

ProRail gaat ervan uit dat de veiligheid in spoortunnels op orde is. Toch bekijkt de spoorbeheerder met Rijkswaterstaat of dat klopt en of er niet toch aanpassingen nodig zijn. De gemeente Rotterdam laat haar enige gemeentelijke tunnel – de Maastunnel uit 1942 – op dit moment grootschalig renoveren. “De brandveiligheid wordt daarbij ook aangepakt”, aldus een woordvoerder. “Wij gaan ervan uit dat het betonprobleem bij ons niet speelt, want de Maastunnel is van ver voor 2008.”

De onrust over verkeerstunnels ontstond deze week door een brief van minister Schultz  aan de Tweede Kamer dat sinds 2008  een andere betonsamenstelling is gebruikt dan daarvoor.  Dat beton kan bij zeer hoge vuurbelasting – van 200 MW – eerder afspatten dan gedacht. Voor Rijkswaterstaat is dat reden om de brandveiligheid van de Salland-Twentetunnel (N35), Ketheltunnel (A4), Tweede Coentunnel (A10) en Koning Willem Alexandertunnel (A2) nader te onderzoeken.
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten