Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

Arriva en Stadler ondertekenen onderhoudscontract voor 69 treinen

Zondag, 23 september 2018 07:07
Arriva en Stadler ondertekenen onderhoudscontract voor 69 treinen
Arriva Nederland en Stadler hebben een contract ondertekend voor onderhoud van 69 treinen voor de concessie Noordelijke lijnen. Stadler gaat 18 nieuwe WINK-treinen en 51 GTW-treinen onderhouden die vanaf 2020 in Friesland en Groningen gaan rijden. Het gaat om een contract ter waarde van ruim 200 miljoen euro.




De nieuwe overeenkomst tussen Arriva en Stadler loopt van 2020 tot 2035. Het contract bouwt voort op het service- en onderhoudscontract dat al bestaat sinds 2006. Arriva maakte eind november al bekend 18 nieuwe WINK-treinen te hebben besteld bij de treinfabrikant. Daarnaast gaat Stadler 51 GTW’s, die al sinds 2006 in het noorden rijden, volledig vernieuwen.

Duurzame voertuigen
De nieuwe WINK’s rijden zowel op de duurzame brandstof HVO Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) als op batterijvoeding. HVO is een duurzame brandstof (tweede generatie biodiesel) dat gemaakt wordt van afvaloliën en -vetten, zoals frituurvet.

Rond 2025 wordt de route Leeuwarden-Groningen gedeeltelijk geëlektrificeerd. Vanaf dan zullen de WINK’s op de niet-geëlektrificeerde delen van de route alleen nog gebruikmaken van de opgeslagen energie in de batterijen en is daarmee volledig zero emissie. Rijden op (bio)diesel is dan niet meer nodig.

Vernieuwing GTW-treinen
De 51 GTW’s krijgen in 2020 een grondige revisie. De treinen worden van binnen en van buiten gerenoveerd en omgebouwd. Ook deze treinen hebben straks de mogelijkheid om op batterijvoeding te rijden. Daardoor neemt de CO2-uitstoot aanzienlijk af en zullen de vernieuwde GTW’s nog veel duurzamer zijn dan nu.

Stadler bereidt zich voor op de nieuwe vloot door het depot in Leeuwarden uit te breiden. Voor het onderhoud van de 18 nieuwe treinen is niet alleen een derde werkspoor nodig, maar zijn ook extra monteurs nodig.

Nieuwe treinen
Directeur Hein van der Schoot van Stadler Service Nederland: “We zijn blij met de komst van de nieuwe treinen én met het contract dat we vandaag tekenden. De samenwerking met Arriva bestaat al lang en we zijn er trots op dat we die voor lange tijd mogen voortzetten. We dragen in het noorden graag bij aan duurzaam treinverkeer en tevreden treinreizigers.”

Ook directeur Anne Hettinga van Arriva Nederland benadrukt het belang van het nieuwe contract: “De samenwerking tussen Arriva en Stadler is een economische aanjager voor het noorden. Het betekent voor duizenden manjaren werk in het noorden van Nederland. Dit contract is een grote stap in de voorbereiding op de nieuwe concessie. We kijken ernaar uit om opnieuw vijftien jaar te gaan samenwerken. De durf om te ontwikkelen vertalen we in nieuwe treinen én in service en onderhoud.”

Belangrijke wijziging voor toestemming voor cookies voor Advertenties en Social Media. Bekijk wat wij gebruiken als we de cookie plaatsen op onze cookie statement pagina.

Als je niet wil dat jouw internetgedrag voor deze doeleinden gebruikt wordt, wijzig dan de Cookie-instellingen.

Instellingen aanpassen