Bekijk desktop versie

 4856

Wie zijn wij?

Wie zijn wij?De Nederlandse Vereniging voor Doelmatig Onderhoud (NVDO) is dé toonaangevende brancheorganisatie die middels belangenbehartiging, kennisoverdracht en netwerken ondersteuning biedt aan bedrijven en personen die bij de besluitvorming op het gebied van Beheer en Onderhoud/Asset Management betrokken zijn en daarmee de Nederlandse...

Lees verder

100 spoorprojecten in Amsterdam

Maandag, 03 juli 2017 09:13
100 spoorprojecten in Amsterdam

ProRail verlegt de focus van Utrecht naar Amsterdam en gaat de komende 10 jaar het spoor in en om de hoofdstad drastisch verbouwen. “Qua omvang wordt de operatie ingewikkelder dan Utrecht CS”, voorspelt technisch directeur John Voppen. Binnen tien jaar gaan stations Amstel, de Zuidas, Amsterdam Centraal en  Schiphol op de schop. Daarnaast zal worden gewerkt aan een betere spoorverbinding naar de haven en extra mogelijkheden voor opsteltreinen.




Enorme groei verwacht
“Opgeteld zijn het meer dan 100 verschillende projecten in de regio Amsterdam.” De verwachting is dat de reizigersstromen in de regio zullen toenemen met tussen de 30 en 80 procent. Voppen licht de plannen toe tijdens de presentatie van de jaarcijfers. Een investering waar zeker meer dan 1 miljard euro mee is gemoeid, maar waarvoor het nog veel te vroeg is om die optelsom te maken.

Complexe puzzel
“Bij Utrecht CS was extra ruimte om eerst een spoor en perron extra te bouwen en dan stap voor stap de sporen aan te pakken. Die ruimte hebben we niet in Amsterdam, maar toch moet alle spoor- en wegvervoer ook daar gewoon doorgaan. Een mooie, maar complexe puzzel die naadloos zal moeten aansluiten.” De Zuidasdok loopt voorop in de fasering. Daarbij werkt ProRail nauw samen met Rijkswaterstaat. Begin dit jaar kreeg de combinatie ZuidPlus (Heijmans/Fluor/Hochtief) voor 990 miljoen het project de A10 te ondertunnelen, maar gaat ook station Amsterdam Zuid drastisch aanpakken en uitbreiden.

Half miljoen fietsplekken
Voppen heeft afgelopen tien jaar de functies van stations zien wijzigen. “Vroeger stapte je alleen op de trein, nu is het stationsgebied veel vaker een verblijfsgebied.” Ook is veel meer aandacht voor het station als hub. Zo zijn afgelopen jaren ruim een half miljoen stalplekken voor fietsen bijgebouwd. “En daar komen er nog minimaal 100.000 bij.”

1 trein = 56 vrachtauto’s
ProRail is verder van plan veel meer aandacht te besteden aan het goederenvervoer. Er zijn 56 vrachtauto’s nodig voor de lading van een goederentrein. Ook daar zet de trend door om steeds langere treinen in te zetten. “We willen naar de Europese standaard van 740 meter. Dat vergt op veel plekken aanpassing van de perrons. Bij Tatasteel in IJmuiden hebben we dat al gedaan, maar ProRail gaat ook in de Rotterdamse havens en op andere plekken aan de slag om het goederenvervoer beter te faciliteren.”

Investeringen ProRail
In miljoenen euro’s 

    2016
    2015
    Sations
    285
    372
    Spoorwegen
    454
    412
    Vervanging
    273
    270
    Onderhoud
    900
    820
    Verkeersleiding
    134
    122
Deze website maakt gebruikt van cookies. Meer informatie hierover vindt u op ons cookiebeleid. Sluiten